لیست اختراعات پوریا عظیمی
در توربين گاز IGT25 در فرآيند روشن و خاموش شدن براي حفاظت كمپرسور محوري از پديدههاي واماندگي و سرج، از پرههايي با زواياي متغير در ورودي كمپرسور استفاده ميشود. لذا نقش عملگر در تضمين به موقع بودن تغيير زاويه پرههاي راهنما و كاركرد مناسب اين مجموعه در جلوگيري از سرج و واماندگي كمپرسور، مهم ميباشد. در حال حاضر در توربين گاز IGT25 از عملگر الكترومكانيكي خطي نوع صليبي جهت تامين نيروي مورد نياز براي تغيير زاويه نصب پرههاي راهنما استفاده ميشود. قطعات اصلي در اين طرح سرووموتور، گيربكس زاويهاي، گيربكس هارمونيك، بال اسكرو و حسگر زاويهاي بوده كه به صورت صليبي مونتاژ شدهاند. مشكلات اصلي موجود در اين طرح قديمي بودن و عدم قابليت تامين قطعات يدكي، هزينه بالا، بالا بودن افت توان به دليل وجود دو گيربكس، تاخير در موقعيتگيري به علت اينرسي دوراني بالا، وجود خطاهاي مختلف و دقت پايين، وزن زياد و وجود مشكلات در نصب آن ميباشد. بواسطه وجود چنين مشكلاتي در اين طرح يك عملگر الكترومكانيكي خطي از نوع همراستا معرفي شده است كه در عين سادگي داراي عملكرد بهتر نسبت به طرح سابق است. قطعات اصلي عملگر طرح جديد سرووموتور، بال اسكرو و انكودر ميباشد و به صورت همراستا به يكديگر مونتاژ شدهاند. به علت عدم وجود گيربكسها و كوپلينگهاي مورد نياز براي اتصال آنها، ميزان افت توان، لقي مكانيكي و منابع ايجاد خطا كاهش يافتهاند. استفاده از انكودر بجاي حسگر RVDT سبب افزايش دقت عملگر در موقعيت سنجي ميشود. سرووموتور عملگر طرح جديد از نوع روتور تو خالي است. شفت بال اسكرو به طور مستقيم و بدون نياز به كوپلينگ در فضاي خالي داخل روتور مونتاژ ميشود و به علت حذف كوپلينگ سبب كاهش ابعاد كلي عملگر در راستاي طولي خواهد شد. با توجه به اين موضوع محدوديت موجود براي موقعيت نصب عملگر همراستا بر روي توربين IGT25 حذف شده است.
كلاچ دندانهاي ارتقا يافته به منظور اتصال موتور الكتريكي راهانداز و محور مولد گاز در توربين گاز IGT25 كاربرد دارد. كلاچ دندانهاي با استفاده از مكانيزم Free-wheel و Toothed coupling به كار رفته در آن، عمل همگامسازي و انتقال قدرت را با هم انجام ميدهد. عملكرد كلاچ به گونهايست كه در زمان برابري سرعت دوران محور محرك و متحرك، كلاچ درگير شده و اين دو محور را به يكديگر متصل ميكند. با افزايش سرعت محور متحرك نسبت به محور محرك، كلاچ دندانهاي به طور خودكار اين دو محور را از يكديگر جدا كرده و كلاچ در حالت رهايي قرار ميگيرد. در زمان رهايي كلاچ دندانهاي، محور محرك و متحرك از يكديگر مستقل بوده و سرعت محور محرك ميتواند كاهش و به صفر برسد. در اختراع حاضر مكانيزم كلاچ دندانهاي مورد استفاده در توربين گاز IGT25، تغيير يافته و با توجه به شرايط كاركرد توربين و نوع عملكرد مورد انتظار از كلاچ، اطمينان بهرهبرداري از آن افزايش يافته است. در اين نوآوري طراحي دندانههاي انتقال گشتاور به شكل مارپيچ صورت پذيرفته و جغجغه و چرخ ضامندار اوليه بهبود يافته است. همچنين از يك مكانيزم ضربهگير جهت كاهش سرعت قطعه لغزنده به هنگام درگير شدن، استفاده شده است. ابتكار و طراحي بكارگرفته شده در كلاچ دندانهاي ارتقا يافته موجب بهبود عملكرد و برطرف شدن مشكلات مربوط به خوردگي جغجغهها و چرخ ضامندار و خرابي قطعه لغزنده در اثر درگيري و رهايي زياد كلاچ، شده است. كلاچ دندانهاي ارتقا يافته سبب كاهش تعداد راهاندازيهاي ناموفق توربين گاز IGT25 كه هزينههاي فراواني به همراه دارد، شده است. همچنين فرآيند ساخت اين نوع كلاچ نسبت به نمونههاي قبلي سادهتر و با هزينه كمتري صورت ميپذيرد.
موارد یافت شده: 2